Isuzu
z Tobą od ponad 100 lat

original-isuzu-shield
19 16
ISUZU Inizia la storia
100-letnia historia

Historia

Historia Isuzu rozpoczyna się w Japonii ponad 100 lat temu, w 1916 roku, kiedy to Tokyo Ishikawajima Shipbuilding and Engineering Co. Ltd. założona w 1893 roku i Tokyo Gas and Electric Industrial Co. rozpoczyna współpracę przy budowie fabryki samochodów.

19 18
Pierwsza współpraca

Między Japonią i Anglią

Produkcja pojazdów rozpoczyna się we współpracy z brytyjskim producentem samochodów Wolseley Motor Ltd. Założona na początku XX wieku przez trzydziestoletniego Herberta Austina marka będzie istnieć do 1975 roku. Po stworzeniu kilku modeli w 1918 roku zawarła umowę z Ishikawajiama Ship-Building and Engineering, co począwszy od 1922 roku zaowocowało produkcją nowych pojazdów.

Wolseley Motor Ltd
19 22
Wolseley A9
Pierwszy pojazd osobowy

Wolseley A9

Po 4 latach prac Tokyo Ishikawajima Ship-Building and Engineering prezentuje pierwszy pojazd przeznaczony do transportu osób produkowany w Japonii - Wolseley A9. Był to pojazd używający komponentów brytyjskich, ale część z nich takich, jak nadwozie i silnik zostały w całości zaprojektowane i wyprodukowane w zakładach Tokyo Ishikawajima Ship-Building and Engineering. Samochód wyposażony był w 4-cylindrowy silnik o pojemności 2,6 l, który dostarczał moc do 11,6 kW i posiadał wałek rozrządu w głowicy, co było technologią używaną wówczas w silnikach lotniczych. Model Wolseley A9 jest do dziś uznawany jako pierwszy na świecie samochód zbudowany w Japonii.

19 28
Dalszy rozwój

Sumida CL

Model Sumida CL wprowadza pierwsze rozwiązania zmniejszające zużycie paliwa i zwiększenie mocy. Nazwa Sumida pochodzi od rzeki, w pobliżu której znajdował się zakład produkcyjny. W kolejnym roku (1929) w wyniku prac konstruktorów powstaje Sumida M Bus - pierwszy model autobusu produkowanego w Japonii, który z biegiem lat przyczyni się do rozwoju coraz bardziej nowoczesnej sieci transportu publicznego.

Sumida CL
19 33
Sumiya & Chiyoda
Nowe modele

Automobile Industries Co.

W 1933 roku Ishikawajima Automotive Works po połączeniu z DAT Automobile Manufacturing Inc. zmienia nazwę na Automobile Industries Co. Ltd i rozpoczyna produkcję pojazdu na potrzeby ówczesnego rządu.

19 34
Isuzu

Nowa nazwa

W 1934 roku po spotkaniu firmy z japońskim Ministerstwem Handlu Międzynarodowego i Przemysłu (MITI) pojazdy początkowo sprzedawane jako Sumiya i Chiyoda zostają nazwane Isuzu od nazwy rzeki, która ma swoje źródło w mieście Ise w prefekturze Mie w Japonii. Dosłowne znaczenie tej nazwy to "50 dzwonów". Rzeka Isuzu jest szczególnie warta uwagi, ponieważ przepływa przez Wielką Świątynię Ise i przecina most Uji, który jest wejściem do Wielkiej Świątyni Ise. Ze względu na bliskość świątyni rzeka Isuzu była często czczona i wspominana w licznych wierszach i piosenkach, stanowiących do dziś historyczne świadectwo tamtych czasów.

Sumiya & Chiyoda
19 36
1936 ISUZU DA6 & DA4
Nadejście silników diesla

DA6 & DA4

Powstają pierwsze wysokoprężne silniki samochodowe chłodzone powietrzem - DA6 i DA4. Od tego momentu rozpocznie się również ewolucja silników ISUZU, która doprowadzi do opracowania i realizacji obecnych silników stosowanych w pojazdach.

19 37
Zwiększenie kapitału

Tokyo Automobile Industries Co.

9 kwietnia 1937 roku z kapitałem 1 mln jenów Automobile Industries łączy się z Tokyo Gas & Electric Co. tworząc Tokyo Automobile Industries Co., Ltd.

Tokyo Automobile Industries Co
19 38
1938 ISUZU TX40
Nowe modele

TX40

W sierpniu 1938 roku rusza produkcja modelu TX40 - ciężarówki o ładowności do 2 ton, która charakteryzowała się szczególnie solidną i mocną konstrukcją.

19 48
Transport miejski

BX91

Od stycznia 1948 roku rozpoczyna się produkcja autobusu z silnikiem diesla - model BX91, zdolnego do przewozu do 50 pasażerów, co począwszy od 1949 roku będzie podstawą do budowy wielu innych modeli autobusów.

Primo bus ad alimentazione diesel
19 49
1949 ISUZU Logo Design
Wybór

ISUZU Motors Limited

Nazwa firmy zmienia się na ISUZU Motors Limited, a kapitał zakładowy zwiększa się do 150 milionów jenów. W tym samym roku rozpoczyna się eksport pojazdów do Hongkongu.

19 53
Nowy samochód osobowy

Hillman Minx

Po zawarciu umowy z Rootes Ltd.UK Group zostaje uruchomiona pierwsza linia produkcyjna nowego pojazdu osobowego ISUZU Hillman Minx. Cztery lata później pojazdy te będą powstawać z komponentów produkowanych w całości w Japonii.

1953 Prima Linea di Produzione
19 59
1959 ISUZU ELF
Pierwsza ciężarówka

narodziny ELF

W 1959 roku Isuzu wypuszcza na rynek japoński swój pierwszy lekki samochód ciężarowy ELF - protoplastę tego, co później będzie znane powszechnie jako Isuzu Seria N.

19 61
Styczeń

ELFIN

W styczniu 1961 r. zostaje zaprezentowana ciężarówka ELFIN o ładowności prawie 2 ton. Nowo opracowany silnik DL201 wyznaczył punkt odniesienia dla ówczesnych silników diesla.

1961 ELFIN
19 61
1961 Bellel
Październik

Bellel

W październiku tego samego roku pokazano nowy samochód osobowy Bellel. Był to pierwszy pojazd, którego konstrukcja opracowana została w pełni w firmie Isuzu i jednocześnie pierwszy japoński samochód osobowy z silnikiem diesla, który zyskał szczególne uznanie dzięki wykorzystaniu go jako taksówki.

19 63
Kompaktowa ciężarówka

ISUZU Wasp

Rok 1963 to rok prezentacji kompaktowego samochodu ciężarowego ISUZU Wasp - komercyjnego wariantu Isuzu Bellett, który będzie sprzedawany w wersjach o pojemności 1325 cm3 i 1764 cm3 i produkowany do roku 1972.

1963 ISUZU Wasp
19 64
Bellett 1600 GT
Pierwszy samochód sportowy

Bellett

Kwiecień 1964 to prezentacja serii Bellett, pierwszego pojazd ISUZU eksportowanego do Europy, W skład serii Bellet wchodził pierwszy samochód sportowy japońskiej firmy - Bellett 1600 GT. Bellett 1600 GT był również produkowany w wersji GT-R (wyścigowej), a także występował w słynnych grach video: Gran Turismo 4, 5 i 6.

19 66
Narodziny ciężarówki

MEDIUM HEAVY DUTY

Na rynku pojawia się ciężarówka TY, 4-tonowa "Medium Heavy Duty Truck", później przemianowana na FORWARD, będąca prekursorem tego, co jest obecnie powszechnie znane jako Isuzu Seria F.

1966 ISUZU TY
19 68
coupe_117
Debiut coupe

ISUZU 117 Coupe

Debiutuje ISUZU 117 Coupé, pokazany po raz pierwszy publiczności na Genewa Motor Show w 1966 roku, znany również z tego, że jego linie projektował Giorgetto Giugiaro. Od 1968 roku samochód sprzedawał się średnio w ilości 50 egzemplarzy miesięcznie.

Wyposażony był w czterocylindrowy silnik o pojemności 1584 cm³ pochodzący z Bellett. Silnik dostarczał 120 KM przy 6400 obr./min i w połączeniu z czterobiegową manualną skrzynią biegów pozwalał autu osiągać 190 km/h. Powstawała też wersja z elektronicznym wtryskiem paliwa Bosch o mocy podwyższonej do 130 KM, oraz wersja 1800 i 1800 N z silnikiem gaźnikowym o pojemności 1817 cm³ i mocy odpowiednio 115 i 100 KM.

19 72
Marketing pick-upa

ISUZU FASTER

W 1972 roku Isuzu rozpoczyna produkcję pick-upa Isuzu Faster, który będzie wytwarzany do 2002 roku. Dystrybucja tego pojazdu była ułatwiona dzięki umowie między Isuzu i General Motors (GM), które dystrybuował Isuzu Faster w Europie za pośrednictwem swojej sieci sprzedaży Bedford. Pojazd występował pod nazwą Bedford KB lub Isuzu KB.

coupe_117
19 78
coupe_117
Il 4x4

Faster-Rodeo

Pojawia się nowa wersja Isuzu Faster czyli Faster Rodeo z napędem 4x4, którego pierwsza generacja będzie produkowana do 1980 roku. W latach 1980-1988 produkowano i sprzedawano drugą generację, która począwszy od 1982 roku była oferowana w 3 wersjach kabiny: Single Cab, Space Cab i Double Cab.

19 79
Rewolucja dla motoryzacji

Asso di Fiori

Prezentacja powstałego w 1966 projektu Isuzu Asso di Fiori by Italdesign, który dał życie późniejszemu Isuzu Piazza. Było to piąte dzieło Giugiaro, uważane za idealnego następcę Isuzu 117 Coupé. Prototyp bazował na płycie podłogowej Isuzu Gemini 1800.

Pokazany na Salonie Samochodowym w Genewie w 1979 roku był prawdziwą rewolucją w świecie samochodów. Eliminacja zewnętrznych rynienek zastąpionych specjalnymi uszczelkami odprowadzającymi wodę, zrównanie powierzchni szyb z nadwoziem, integracja funkcji drzwi i pokrywy bagażnika, zastosowanie jednolitego pokrycia dachu i słupka centralnego – to rozwiązania z których czerpała 1/3 firm w latach 1981-1987. W aucie zamontowano 4-cylindrowy silnik o pojemności 1818 cm3 i mocy 130 KM.

coupe_117
19 80
coupe_117
Nowy samochód sportowy

Isuzu Piazza

W 1978 Giorgetto Giugiaro otrzymuje zlecenie zaprojektowania nowego samochodu sportowego Isuzu, który zastąpiłby stworzony przez niego model 117 Coupé.

Jego projekt został zaprezentowany na Tokyo Motor Show w 1979 roku, a po tym, jak został doceniony przez krytyków, produkcja Isuzu Piazza ruszyła w Japonii w mieście Fujisawa we wrześniu 1980 roku. Występujący na rynku północnoamerykańskim pod nazwą Isuzu Impulse i na rynku australijskim jako Holden Isuzu w 1985 roku pojazd ten został wprowadzony do sprzedaży również w Europie, gdzie jest znany i doceniany do dziś pod oryginalną nazwą Isuzu Piazza.

19 81
Kultowy pojazd dla entuzjastów

Trooper

Rok 1981 to "Rok Trooper". Pojazd znany był przez krótki czas w Japonii jako Isuzu Rodeo Bighorn. Początkowo samochód posiadał silniki o pojemności od 1,9 do 2,2 litra. Pierwsza wersja była produkowana do 1991 roku. Od 1992 roku produkowano druga odsłonę Isuzu Trooper i sprzedawano go w Europie jako Opel Monterey. Samochód stał się bardziej komfortowy, mocniejszy i lepiej wyposażony. Posiadał silnik o pojemności 3,2 litra, a od 1996 roku niektóre modele otrzymały system Shift-On-The-Fly umożliwiający włączanie napędu 4x4 w czasie jazdy. Druga generacja była produkowana do 2002 roku. Do dziś Trooper jest kultowym pojazdem wśród entuzjastów, zdobywającym liczne nagrody podczas rajdów.

ISUZU Trooper
19 85
coupe_117
Samochód kompaktowy

Isuzu Gemini

Produkowany w różnych wersjach od 1974 do 2000 roku Isuzu Gemini był subkompaktowym samochodem, którego projekt został zlecony Giorgetto Giugiaro. Giugiaro odpowiedzialny był także za projekt Isuzu 117 Coupé i Isuzu Piazza.

Pierwsza seria, początkowo nazywana Bellett Gemini narodziła się pod koniec 1974 roku dzięki sojuszowi zawartemu kilka lat wcześniej z General Motors. Dostępna była jako 4-drzwiowy sedan i 2-drzwiowe coupe z tylnym napędem (Isuzu Gemini RR) z silnikami benzynowymi i wysokoprężnymi.

Druga generacja Gemini posiadała napęd na przednią oś i przyjęła nazwę Isuzu Gemini FF, zmienioną od 1987 roku na Isuzu Gemini.

19 87
Łabędź na wodzie

Swan Concept

Prezentacja prototypu zaprojektowanego w Isuzu Technical Center of America w Kalifornii i określanego przez głównego projektanta Takao Hondę jako "Koncepcja łabędzia". Pojazd posiadał silnik o mocy 300 KM i dwukolorowe nadwozie: górna część niebieska reprezentowała piękno, podczas gdy dolna część odpowiadała za właściwości trakcyjne. Silnik o pojemności 1588 cm3 umieszczony był centralnie za dwumiejscowym kokpitem, do którego dostęp możliwy był po podniesieniu specjalnej konstrukcji.

Prawdziwą nowością w owym czasie była automatyczna skrzynia biegów sterowana przez komputer, dobierająca zmianę przełożeń w zależności od stylu jazdy i warunków drogowych.

ISUZU Swan Concept

Odkryj 100-letnią historię Isuzu!

W każdy wtorek o 11.00 nowe informacje!