Historia Isuzu rozpoczyna się w Japonii ponad 100 lat temu, w 1916 roku, kiedy to Tokyo Ishikawajima Shipbuilding and Engineering Co. Ltd. założona w 1893 roku i Tokyo Gas and Electric Industrial Co. rozpoczyna współpracę przy budowie fabryki samochodów.
Produkcja pojazdów rozpoczyna się we współpracy z brytyjskim producentem samochodów Wolseley Motor Ltd. Założona na początku XX wieku przez trzydziestoletniego Herberta Austina marka będzie istnieć do 1975 roku. Po stworzeniu kilku modeli w 1918 roku zawarła umowę z Ishikawajiama Ship-Building and Engineering, co począwszy od 1922 roku zaowocowało produkcją nowych pojazdów.
Po 4 latach prac Tokyo Ishikawajima Ship-Building and Engineering prezentuje pierwszy pojazd przeznaczony do transportu osób produkowany w Japonii - Wolseley A9. Był to pojazd używający komponentów brytyjskich, ale część z nich takich, jak nadwozie i silnik zostały w całości zaprojektowane i wyprodukowane w zakładach Tokyo Ishikawajima Ship-Building and Engineering. Samochód wyposażony był w 4-cylindrowy silnik o pojemności 2,6 l, który dostarczał moc do 11,6 kW i posiadał wałek rozrządu w głowicy, co było technologią używaną wówczas w silnikach lotniczych. Model Wolseley A9 jest do dziś uznawany jako pierwszy na świecie samochód zbudowany w Japonii.
Model Sumida CL wprowadza pierwsze rozwiązania zmniejszające zużycie paliwa i zwiększenie mocy. Nazwa Sumida pochodzi od rzeki, w pobliżu której znajdował się zakład produkcyjny. W kolejnym roku (1929) w wyniku prac konstruktorów powstaje Sumida M Bus - pierwszy model autobusu produkowanego w Japonii, który z biegiem lat przyczyni się do rozwoju coraz bardziej nowoczesnej sieci transportu publicznego.
W 1933 roku Ishikawajima Automotive Works po połączeniu z DAT Automobile Manufacturing Inc. zmienia nazwę na Automobile Industries Co. Ltd i rozpoczyna produkcję pojazdu na potrzeby ówczesnego rządu.
W 1934 roku po spotkaniu firmy z japońskim Ministerstwem Handlu Międzynarodowego i Przemysłu (MITI) pojazdy początkowo sprzedawane jako Sumiya i Chiyoda zostają nazwane Isuzu od nazwy rzeki, która ma swoje źródło w mieście Ise w prefekturze Mie w Japonii. Dosłowne znaczenie tej nazwy to "50 dzwonów". Rzeka Isuzu jest szczególnie warta uwagi, ponieważ przepływa przez Wielką Świątynię Ise i przecina most Uji, który jest wejściem do Wielkiej Świątyni Ise. Ze względu na bliskość świątyni rzeka Isuzu była często czczona i wspominana w licznych wierszach i piosenkach, stanowiących do dziś historyczne świadectwo tamtych czasów.
Powstają pierwsze wysokoprężne silniki samochodowe chłodzone powietrzem - DA6 i DA4. Od tego momentu rozpocznie się również ewolucja silników ISUZU, która doprowadzi do opracowania i realizacji obecnych silników stosowanych w pojazdach.
9 kwietnia 1937 roku z kapitałem 1 mln jenów Automobile Industries łączy się z Tokyo Gas & Electric Co. tworząc Tokyo Automobile Industries Co., Ltd.
W sierpniu 1938 roku rusza produkcja modelu TX40 - ciężarówki o ładowności do 2 ton, która charakteryzowała się szczególnie solidną i mocną konstrukcją.
Od stycznia 1948 roku rozpoczyna się produkcja autobusu z silnikiem diesla - model BX91, zdolnego do przewozu do 50 pasażerów, co począwszy od 1949 roku będzie podstawą do budowy wielu innych modeli autobusów.
Nazwa firmy zmienia się na ISUZU Motors Limited, a kapitał zakładowy zwiększa się do 150 milionów jenów. W tym samym roku rozpoczyna się eksport pojazdów do Hongkongu.
Po zawarciu umowy z Rootes Ltd.UK Group zostaje uruchomiona pierwsza linia produkcyjna nowego pojazdu osobowego ISUZU Hillman Minx. Cztery lata później pojazdy te będą powstawać z komponentów produkowanych w całości w Japonii.
W 1959 roku Isuzu wypuszcza na rynek japoński swój pierwszy lekki samochód ciężarowy ELF - protoplastę tego, co później będzie znane powszechnie jako Isuzu Seria N.
W styczniu 1961 r. zostaje zaprezentowana ciężarówka ELFIN o ładowności prawie 2 ton. Nowo opracowany silnik DL201 wyznaczył punkt odniesienia dla ówczesnych silników diesla.
W październiku tego samego roku pokazano nowy samochód osobowy Bellel. Był to pierwszy pojazd, którego konstrukcja opracowana została w pełni w firmie Isuzu i jednocześnie pierwszy japoński samochód osobowy z silnikiem diesla, który zyskał szczególne uznanie dzięki wykorzystaniu go jako taksówki.
Rok 1963 to rok prezentacji kompaktowego samochodu ciężarowego ISUZU Wasp - komercyjnego wariantu Isuzu Bellett, który będzie sprzedawany w wersjach o pojemności 1325 cm3 i 1764 cm3 i produkowany do roku 1972.
Kwiecień 1964 to prezentacja serii Bellett, pierwszego pojazd ISUZU eksportowanego do Europy, W skład serii Bellet wchodził pierwszy samochód sportowy japońskiej firmy - Bellett 1600 GT. Bellett 1600 GT był również produkowany w wersji GT-R (wyścigowej), a także występował w słynnych grach video: Gran Turismo 4, 5 i 6.
Na rynku pojawia się ciężarówka TY, 4-tonowa "Medium Heavy Duty Truck", później przemianowana na FORWARD, będąca prekursorem tego, co jest obecnie powszechnie znane jako Isuzu Seria F.
Debiutuje ISUZU 117 Coupé, pokazany po raz pierwszy publiczności na Genewa Motor Show w 1966 roku, znany również z tego, że jego linie projektował Giorgetto Giugiaro. Od 1968 roku samochód sprzedawał się średnio w ilości 50 egzemplarzy miesięcznie.
Wyposażony był w czterocylindrowy silnik o pojemności 1584 cm³ pochodzący z Bellett. Silnik dostarczał 120 KM przy 6400 obr./min i w połączeniu z czterobiegową manualną skrzynią biegów pozwalał autu osiągać 190 km/h. Powstawała też wersja z elektronicznym wtryskiem paliwa Bosch o mocy podwyższonej do 130 KM, oraz wersja 1800 i 1800 N z silnikiem gaźnikowym o pojemności 1817 cm³ i mocy odpowiednio 115 i 100 KM.
W 1972 roku Isuzu rozpoczyna produkcję pick-upa Isuzu Faster, który będzie wytwarzany do 2002 roku. Dystrybucja tego pojazdu była ułatwiona dzięki umowie między Isuzu i General Motors (GM), które dystrybuował Isuzu Faster w Europie za pośrednictwem swojej sieci sprzedaży Bedford. Pojazd występował pod nazwą Bedford KB lub Isuzu KB.
Pojawia się nowa wersja Isuzu Faster czyli Faster Rodeo z napędem 4x4, którego pierwsza generacja będzie produkowana do 1980 roku. W latach 1980-1988 produkowano i sprzedawano drugą generację, która począwszy od 1982 roku była oferowana w 3 wersjach kabiny: Single Cab, Space Cab i Double Cab.
Prezentacja powstałego w 1966 projektu Isuzu Asso di Fiori by Italdesign, który dał życie późniejszemu Isuzu Piazza. Było to piąte dzieło Giugiaro, uważane za idealnego następcę Isuzu 117 Coupé. Prototyp bazował na płycie podłogowej Isuzu Gemini 1800.
Pokazany na Salonie Samochodowym w Genewie w 1979 roku był prawdziwą rewolucją w świecie samochodów. Eliminacja zewnętrznych rynienek zastąpionych specjalnymi uszczelkami odprowadzającymi wodę, zrównanie powierzchni szyb z nadwoziem, integracja funkcji drzwi i pokrywy bagażnika, zastosowanie jednolitego pokrycia dachu i słupka centralnego – to rozwiązania z których czerpała 1/3 firm w latach 1981-1987. W aucie zamontowano 4-cylindrowy silnik o pojemności 1818 cm3 i mocy 130 KM.
W 1978 Giorgetto Giugiaro otrzymuje zlecenie zaprojektowania nowego samochodu sportowego Isuzu, który zastąpiłby stworzony przez niego model 117 Coupé.
Jego projekt został zaprezentowany na Tokyo Motor Show w 1979 roku, a po tym, jak został doceniony przez krytyków, produkcja Isuzu Piazza ruszyła w Japonii w mieście Fujisawa we wrześniu 1980 roku. Występujący na rynku północnoamerykańskim pod nazwą Isuzu Impulse i na rynku australijskim jako Holden Isuzu w 1985 roku pojazd ten został wprowadzony do sprzedaży również w Europie, gdzie jest znany i doceniany do dziś pod oryginalną nazwą Isuzu Piazza.
Rok 1981 to "Rok Trooper". Pojazd znany był przez krótki czas w Japonii jako Isuzu Rodeo Bighorn. Początkowo samochód posiadał silniki o pojemności od 1,9 do 2,2 litra. Pierwsza wersja była produkowana do 1991 roku. Od 1992 roku produkowano druga odsłonę Isuzu Trooper i sprzedawano go w Europie jako Opel Monterey. Samochód stał się bardziej komfortowy, mocniejszy i lepiej wyposażony. Posiadał silnik o pojemności 3,2 litra, a od 1996 roku niektóre modele otrzymały system Shift-On-The-Fly umożliwiający włączanie napędu 4x4 w czasie jazdy. Druga generacja była produkowana do 2002 roku. Do dziś Trooper jest kultowym pojazdem wśród entuzjastów, zdobywającym liczne nagrody podczas rajdów.
Produkowany w różnych wersjach od 1974 do 2000 roku Isuzu Gemini był subkompaktowym samochodem, którego projekt został zlecony Giorgetto Giugiaro. Giugiaro odpowiedzialny był także za projekt Isuzu 117 Coupé i Isuzu Piazza.
Pierwsza seria, początkowo nazywana Bellett Gemini narodziła się pod koniec 1974 roku dzięki sojuszowi zawartemu kilka lat wcześniej z General Motors. Dostępna była jako 4-drzwiowy sedan i 2-drzwiowe coupe z tylnym napędem (Isuzu Gemini RR) z silnikami benzynowymi i wysokoprężnymi.
Druga generacja Gemini posiadała napęd na przednią oś i przyjęła nazwę Isuzu Gemini FF, zmienioną od 1987 roku na Isuzu Gemini.
Prezentacja prototypu zaprojektowanego w Isuzu Technical Center of America w Kalifornii i określanego przez głównego projektanta Takao Hondę jako "Koncepcja łabędzia". Pojazd posiadał silnik o mocy 300 KM i dwukolorowe nadwozie: górna część niebieska reprezentowała piękno, podczas gdy dolna część odpowiadała za właściwości trakcyjne. Silnik o pojemności 1588 cm3 umieszczony był centralnie za dwumiejscowym kokpitem, do którego dostęp możliwy był po podniesieniu specjalnej konstrukcji.
Prawdziwą nowością w owym czasie była automatyczna skrzynia biegów sterowana przez komputer, dobierająca zmianę przełożeń w zależności od stylu jazdy i warunków drogowych.
W roku 1989 na Tokyo Motor Show Isuzu prezentuje światu samochód koncepcyjny 4200R, stworzony pod kierunkiem Shiro Nakamury, znanego projektanta samochodów. Stworzył on w 1988 roku Isuzu Design Center w Birmingham w Anglii, gdzie zgromadził grupę zdolnych projektantów.
Samochód posiadał układ miejsc 2+2, 4,2-litrowy, 8-cylindrowy silnik o mocy ponad 300 KM umieszczony w tylnej części nadwozia. Futurystyczne linie, cyfrowe instrumenty, napęd na wszystkie koła i pięciobiegowa manualna skrzynia biegów to tylko niektóre z funkcji, które przychodzą na myśl gdy mówimy o 4200R.
Samochód wyposażony był w szereg niezwykłych jak na owe czasy rozwiązań: posiadał nawigację satelitarną z kolorowym wyświetlaczem i odtwarzaczem audio/wideo, a nawet faks. Niestety, do dziś pojazd ten wspominać możemy tylko dzięki obecności w grze komputerowej Gran Turismo 5 i 6.
Oparty na Isuzu Faster model Isuzu MU był średniej wielkości SUV-em Isuzu, produkowanym od 1989 roku w wersji 3-drzwiowej a od 1990 w wersji 5-cio drzwiowej. Po modernizacji obu wersji pod koniec lat 90 wersja 5-cio drzwiowa otrzymała nazwę Isuzu Wizard. W Europie pojazd sprzedawany był jako Opel Frontera w wersji 5-drzwiowej i Opel Frontera Sport w wersji 3-drzwiowej. Ciekawostka: akronim "MU" oznacza "Mysterious Utility" - dla podkreślenia wielu zastosowań, dla których pojazd ten mógł być wykorzystywany.
W 1991 roku na Tokyo Motor Show Isuzu prezentuje zaprojektowany przez słynnego projektanta samochodów Simona Coxa model COMO. Pojazd został wyposażony w ceramiczny silnik V12 o mocy 740 KM pochodzący z silnika samochodu F1. Posiadał cztery miejsca, a tylna oś została zainspirowana nowoczesnymi pick-upami, dzięki czemu Isuzu COMO określane jest mianem sportowego pojazdu użytkowego.
Na Tokyo Motor Show w 1991 roku Isuzu pokazuje też koncepcyjny samochód-amfibia zwany Nagisa Amfibii Concept. Wyposażony w 3,2-litrowy silnik V6 był w stanie przewieźć 2 pasażerów, osiągając maksymalną prędkość na drodze 100 km/h i 8 węzłów w wodzie.
Był prekursorem wielu pojazdów typu amfibia. W czasie poruszania się po wodzie koła mogły być chowane a ze względu na brak drzwi dostęp do pojazdu odbywał się z dwóch platform znajdujących się z tyłu, obok silnika strumieniowego.
Po serii samochodów koncepcyjnych w 1997 roku Isuzu rozpoczyna produkcję swojego kompaktowego SUV-a VehiCROSS, który będzie produkowany do 2001 roku. W kolejnych latach powstały jeszcze dwie zmodernizowane wersje: VehiCROSS VX-02 i VehiCROSS VX-04. Samochód zaprezentowany po raz pierwszy publiczności z okazji trzydziestej edycji Tokyo Motor Show w październiku 1993 roku narodził się w wyniku współpracy japońskiego projektanta Satomi Matuymy i Shiro Nakamury oraz słynnego angielskiego technika Simona Coxa, odpowiedzialnego wówczas za ten projekt.
W 1999 roku został pokazany we Włoszech na targach w Bolonii. Ten kompaktowy, dwudrzwiowy SUV posiadał silnik o mocy 215 KM i był wyposażony w stały napęd na wszystkie koła, blokadę mechanizmu różnicowego, reduktor, praktycznie dwumiejscowe nadwozie i niezależne zawieszenie przednie oraz sztywną tylną oś. Charakterystyczna linia nadwozia, automatyczna skrzynia biegów i prześwit 32 cm sprawiły, że w 2000 roku samochód pojawił się w niektórych sekwencjach filmu science-fiction „Mission to Mars" Briana De Palmy.
2002 to rok narodzin chyba najbardziej znanego pojazdu firmy Isuzu: D-Max.
Zaprojektowany we współpracy z General Motors i zaprezentowany w fabryce Isuzu w Tajlandii, posiadał układ napędowy w wersji 4x2 lub 4x4 i różne typy kabin: pojedynczą (dwumiejscowa kabina z dużą ładownią), przedłużoną (kabina 2+2 z nieco krótszą ładownią) i podwójną (5-osobowa kabina z krótka ładownią).
Druga generacja D-Max debiutuje w Europie w 2012 roku. Otrzymuje nowe nadwozie oraz szeroką gamę aktywnych i pasywnych systemów bezpieczeństwa w wyposażeniu standardowym: 6 poduszek powietrznych (2 przednie, 2 boczne i 2 kurtynowe), ABS z asystentem hamowania i elektroniczną kontrolą stabilizacji toru jazdy (ESP).
Dostępnych jest 6 wersji wyposażeniowych tego modelu łączonych z 3 typami kabin (Single, Space i Crew):
Samochód posiada silnik Euro 5, 2.5 l, diesel bi-turbo o mocy 163 KM.
W ramach restylingu w 2016 silnik 2.5 l bi-turbo zostaje zastąpiony nowym 1.9 l przy zachowaniu tej samej mocy 163 KM. Zmniejszono masę pojazdu i wprowadzono nową konstrukcję reflektorów ze światłami led do jazdy dziennej, a także nowymi przednimi zderzakami. W środku modernizacji uległo wnętrze z nowym systemem multimedialnym, ekranem dotykowym, nawigacją i nowym panelem sterowania klimatyzacją.
Silnik został całkowicie przeprojektowany w celu zapewnienia zgodności z obowiązującymi przepisami dotyczących zaostrzonych norm emisji spalin, wprowadzono system LNT (Lean NOx Trap) redukujący emisję tlenków azotu (NOx) bez użycia AdBlue.
Nowy napęd rozrządu, indukcyjne utwardzanie gładzi cylindrów w celu zmniejszenia ich zużycia, pojedynczy pasek napędowy osprzętu z napinaczem i hydrauliczna regulacja luzów zaworowych to tylko niektóre z ulepszeń wprowadzonych przez Isuzu.
W celu umożliwienia holowania przyczepy o masie do 3500 kg wprowadzono funkcje TCS ograniczającą ruchy poprzeczne przyczepy, co poprawiło bezpieczeństwo. System HSA umożliwia płynne ruszanie pod górę a HDC daje kontrolę utrzymania stałej prędkości podczas zjazdu ze wzniesienia, poprawiając w ten sposób kontrolę nad pojazdem i bezpieczeństwo osób na pokładzie. Układ hamulcowy posiada standardowo ABS i regulator siły hamowania EBD.
Pojawienie się zaprezentowanej pierwszy raz podczas Mondial de l'Auto 2018 specjalnej edycji Isuzu D-Max Crew o nazwie Crew Paris Plus. Pojazd odpowiada technicznie wersji Solar Plus. Zewnętrznie został wzbogacony o spersonalizowane paski samoprzylepne i logo Paris-Edition, do których dodano zabudowę Mountain Top ze Sportbar INOX i specjalnymi 18-calowymi felgami aluminiowymi. Wnętrze zostało zaprojektowane tak, aby zapewnić maksymalny komfort i bezpieczeństwo. Oprócz elementów wyposażenia takich jak: ABS, EBD, BAS, ESC, TCS, HSA, HDC, standardowych dla wszystkich modeli Isuzu D-Max, Crew Paris Plus ma możliwość samodzielnego monitorowania ciśnienia każdej opony dzięki systemowi TPMS. Do tego dodano innowacyjny Mobileye Anticollision System ostrzegający przed kolizją z obiektem znajdującym się przed pojazdem (FCW), monitorujący zachowanie bezpiecznej odległości (HMW), ostrzegający przed kolizją z pieszymi (PCW), przed kolizją z rowerzystami (CCW), monitorujący utrzymanie na pasie ruchu (LDW) oraz ostrzegający o ograniczeniach prędkości wraz z odczytem informacji ze znaków drogowych (SLI). Rozrywkę na pokładzie zapewnia radio z Bluetooth, DAB, Apple CarPlay i Android Auto oraz 8 głośników (2 przednie, 2 z tyłu, 2 głośniki wysokotonowe oraz 2 na dachu).
W roku 2020 pojawia się nowy ISUZU D-Max: D-Max N60. „N” jak „Namibia” i „60” jak lata obecności ISUZU w świecie pick-upów. Mamy tu do czynienia z zupełnie nowym modelem, dla którego słowa kluczowe to „Wydajność” i „Siła”. Pojazd posiada całkowicie zmieniony wygląd zewnętrzny i wewnętrzny, istotne innowacje w silniku, skrzyni biegów, podwoziu, nadwoziu, systemie Infotainment i systemach bezpieczeństwa oraz zaawansowane systemy wspomagania jazdy ADAS. Pozostały doskonale znane możliwości terenowe, które dodatkowo poprawiono. Wszystko to sprawia, że ISUZU D- Max N60 może stać się nowym punktem odniesienia na rynku pick-upów o ładowności 1 tony.